b) Kaedah-kaedah sampingan
i.
Asal masalah ialah kekalnya suatu perkara
di atas keadaanya yg asal
Contoh:
sesiapa yg yakin taharahnya atau masih suci dan syak yang dia berhadas, maka
dia dianggap masih bersuci ,dia yakin berhadas dan syak sama ada dia masih
taharah, maka dia dikira berhadas
ii.
Asal sesuatu perkara adalah bebas dari
tanggungjawab
Contoh:
Sesiapa yang mendakwa orang lain berhutang dengannya maka dia mesti membuktikan
dakwaan itu apabila yg didakwa menafikan
iii.
Asal sesuatu perkara itu adalah tiada
Contoh:
Seseorang yang makan harta orang lain lalu mengatakan “Kamu telah membenarkan
aku memakannya” padahal dinafikan oleh tuan punya makanan, maka hendaklah
diterima kata tuan makanan kerana asalnya harta seseorang itu haram dimakan
tanpa izinnya
iv.
Asal pada (kebanyakan) perkara adalah
harus sehingga ada dalil yg menunjukkan ianya haram
Contoh:
halal memakan zirafah menurut al-Subki, kerana asalnya harus dan tiada taring
serta tiada dalil haram yang menjelaskannya
c) Penerangan kaedah
i.
Keyakinan mestilah berdasarkan sandaran
atau sumber yang jelas dan tiada keraguan padanya.
ii.
Keyakinan kepada ilmu yang dimiliki secara
benar mampu menghasilkan keputusan dan tindakan yang benar dan penuh keyakinan.
iii.
Segala usaha hendaklah memenuhi tujuan
syariat iaitu untuk memelihara agama , nyawa, akal, keturunan dan harta
manusia.
iv.
Hasil kerja seharusnya dapat memberikan
impak terbaik bagi keselesaan dan kesempurnaan hidup manusia.
No comments:
Post a Comment